The Influence of Using Quizizz Paper Mode Media on Islamic Religious Education Students Learning Outcomes at SMP
DOI:
https://doi.org/10.62730/syaikhuna.v16i01.7627Keywords:
Quizizz Paper Mode, Learning Outcomes, Islamic Religious EducationAbstract
This research aims to determine the improvement in learning outcomes in Islamic Religious Education subjects by applying the Quizizz Paper Mode learning media for class VIII students at SMP Negeri 1 Talun Cirebon. This is quantitative experimental research with a Quasi-Experimental Design in the form of a one-group pretest Posttest Design. The test instruments used are pretest and posttest in multiple choices. The type of data analysis carried out is Paired Sample T-Test analysis. The results of this research show: 1) Student learning outcomes before using the Quizizz Paper Mode learning media application obtained an average score of 50.87. 2) after implementing the Quizizz Paper Mode media, student learning outcomes obtained an average score of 84.13. 3) Using the Quizizz Paper Mode learning media influences student learning outcomes at SMP Negeri 1 Talun Cirebon. This is proven by the results of the Paired Sample T-Test with a Sig value. 0.04 < 0.05, so Ha is accepted, and Ho is rejected. Based on these findings, it can be concluded that using Quizizz Paper Mode effectively improves student learning outcomes. Therefore, teachers should integrate this media into learning to improve students' academic performance.References
Amildah, Citra Cahyani., Brillian, Rosy. (2020). Keefektifan Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Game Edukasi Quizizz Terhadap Hasil Belajar Teknologi Perkantoran Siswa Kelas X SMK Ketintang Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran. Volume 8 No. 2.
Aziz, d. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Quizizz Terhadap Hasil Belajar PKN Siswa Kelas X Sma Muhammadiyah Sidenreng Rappang. Jurnal Teknologi Pendidikan. Volume 1 No. 2.
Azizah, dkk. (2023). Penggunaan Aplikasi Quizizz Paper Mode dalam Peningkatan Motivasi Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas VII SMP Islam Tarbiyyatul Falah Karawang. Jurnal Pendidikan dan Agama Islam. Volume 6 No. 2.
Eko, H., dkk. (2023). Statistika SPSS 28 : Widana Bhakti Persada Bandung.
Fadhlurrohman, D., Fitriyanti, N., Nasir, F., Setiyani, & Nasir, F. (2020). Praktikalitas Media Interaktif Quizizz Pada Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1(1).
Gigih, W. (2020). Keefektifan Model Pembelajaran Keterampilan Proses Sains Bervisi Salingtemas (Sains, lingkungan, teknologi dan masyarakat) di SD Negeri Tinggarjaya. Jurnal Pancar. 4 (1).
Hardani, Ahyar., dkk. (2020). Buku Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. CV. Pustaka Ilmu: Yogyakarta.
Harefa, D. (2023). Efektivitas Model Pembelajaran Talking Chips Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Tunas : Jurnal Pendidikan Biologi, 4(1).
Hasan, d. (2021). Media Pembelajarn. Klaten: Tahta Media Group.
Hermawan. (2019). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan Mixed Method. In Cet. I; 100 Hidayatul Qur’an Kuningan: Kuningan.
Lafendry, F. (2023). Teori Pendidikan Tuntas Mastery Learning Benyamin S Bloom. Tarbawi : Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 6(1).
Mahariyanti , E., & Irwansah, I. (2021). Analisis Kesulitan Guru Dalam Mengembangkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Peserta Didik Pada Pembelajaran Biologi SMA . Jurnal Ilmiah Global Education, 2 (1).
Meidi, A., dkk. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD. JAED: Jariah Education Juni 2023, 1 (1).
Ni’am, M. K., Saputra, I. ., Muttaqin, U., & Novianti, D. (2023). Efektivitas Penggunaan Quizizz Paper-mode terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMPN 2 Wiradesa. SANTIKA : Seminar Nasional Tadris Matematika, 3.
Ningrum, A. S. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Kartu Kuartet terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Kelas V MI Muabiddin Sukorejo Demak Tahun Pelajaran 2021/2022. Semarang: Universitas Islam Negeri Walisong
Nuryadi, d. (2017). Dasar-Dasar Statistik Penelitian. Sibuku Media : Yogyakarta
Parnawi, A. (2020). Penelitian tindakan kelas (classroom action research). Yogyakarta: CV Budi Utama.
Pito, A, H. (2018). Media Pembelajaran dalam Perspektif Al-Qur’an. Andragogi: Jurnal Diklat Teknis Pendidikan dan Keagamaan, 6 (2).
Purba, Leony Sanga Lamsari. (2019). Peningkatan Konsentrasi Belajar Mahasiswa Melalui Pemanfaatan Evaluasi Pembelajaran Quizizz Pada Mata Kuliah Kimia Fisika I. Jurnal Dinamika Pendidikan. Volume 12 No.1.
Rini, Zuhdi. (2023). Pengaruh Media Quizizz Paper Mode Terhadap Hasil Belajar Materi Penerapan Sikap Pancasila Kelas Iv Upt Sd Negeri 220 Gresik. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Volume 11 No. 1
Rizka, Fauziah., Hadi Muhamad Sofian. (2023). Analisis Efektivitas dan Manfaat Quizizz Paper Mode dalam Pembelajaran Interaktif di Kelas III SDN Singabraja 02. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah. Volume 8 No. 3
Saputri, D. A. dan. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Model Pembelajaran Project Based Learning Berbasis Game Quizizz Paper Mode pada Peserta Didik Kelas V SD 5 Margorejo. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru, 1699–1707.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitaif . Bandung: Alfabet
Suprihatiningrum, jamal. (2016). Strategi Pembelajaran: Teori & Aplikasi. Yogjakarta: Ar-Ruzz Media. 37.
Teni, Nurrita. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syariah dan Tarbiyah, 3 (1).
Thony, S. dan. (2020). BEST PRATICLE Implementasi Media Quizizz Berbasis Android terhadap Kualitas Pembelajaran dalam mencetak Siswa Berprestasi di Tingkat Nasional. In Ahlimedia Book.
Tiyas, dkk. (2023). Penerapan Quizizz Dalam Bentuk (Qr-Code) pada Siswa Kelas IV untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru, 2953–2963.
Tobamba, dkk. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Ips Ditinjau Dari Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an. Volume 3 No 2
Ulfah, U., & Arifudin, O. (2023). Analisis Teori Taksonomi Bloom Pada Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 4(1).
Utami, Dwi Budi. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Wayang Kartun Terhadap Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik pada Mata Pelajaran SKI DI MI Darun Najah Ngemplak Kidul Pati Tahun Ajaran 2017-2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ahmad Fuad Adzis, Siti Maryam Munjiat, Neily El Izzah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.